Thuiswerken of naar kantoor: hoe zorg je als werkgever voor een goede balans en waarborg je daarmee ook op de lange termijn de bedrijfscontinuïteit? Daar gaat het over in het artikel:

‘Denk nu al na over de toekomst van hybride werken

Het is ondenkbaar dat we teruggaan naar een werksituatie die twee jaar terug zo normaal voor ons was. Met elkaar zoeken we naar een nieuwe balans tussen thuiswerken en werken op kantoor.

Het rondje om met de, inmiddels volgroeide, corona-pup is ondertussen een ingesleten patroon geworden in de werkdag. De race tegen de klok in de ochtend en de reistijd missen we niet.

Een hele week online meetings hebben op de zolderkamer brengt ook niet de dynamiek die we zoeken. Het is heerlijk om een dag of twee thuis te werken om alle acties rustig af te kunnen handelen.

Op kantoor zoeken we contact met collega’s. Juist ook de ongeplande ontmoetingen bij de koffieautomaat en de informatie die je oppikt in de wandelgangen. Om gefocust te kunnen werken, is een stiltewerkplek, vergaderruimte met multimediamogelijkheden of coachplek ideaal.

De toekomst is maatwerk

Eén ideale werkweek of werksituatie bestaat niet. Per organisatie, functie en persoon is dat verschillend. Er zijn meerdere factoren die van belang zijn voor een ideale werksituatie

Het is duidelijk dat medewerkers behoefte hebben aan ontmoeten, met collega’s en ook klanten. Het echte contact zorgt voor verbinding met elkaar en met de organisatie. Je weet waar je het voor doet en je bent onderdeel van een groter geheel. Je voelt je op je plek en je voelt de energie van samen werken.

Daarnaast is er behoefte aan ruimtes waar je ongestoord en gefocust kunt werken. Kantoren maken een transitie door van kantoor naar ontmoetingsplek. Maar er moet natuurlijk ook gewerkt worden.

Je thuiswerkplek kan je hierin rust bieden. Op kantoor voorzien focus-werkplekken, stilte-werkplekken en bijvoorbeeld belplekken in deze behoefte. En een reserveringssysteem voor zowel vergaderzalen als voor werkplekken kan uitkomst bieden.

En vergeet niet dat we naast thuiswerken en op kantoor werken steeds meer andere locaties opzoeken om gewisseld te kunnen werken. Bijvoorbeeld tussen twee afspraken door even op een flexplekken inloggen om je mail bij te werken.

Kortom het is goed om van te voren met je team te inventariseren waar behoefte aan is en welke WERKmix voor jouw team werk! De kantoortijger zoekt naar de nieuwe mogelijkheden om zijn werk-territorium uit te breiden.